S cieľom uľahčiť užívateľom používať naše webové stránky využívame cookies. Používaním našich stránok súhlasíte s ukladaním súborov cookie na vašom počítači / zariadení. Nastavenia cookies môžete zmeniť v nastavení vášho prehliadača.

infolinka a poradenstvo:   0919 461 051

ISCHIAS - zápal sedacieho nervu

29.10.2020

ISCHIAS - zápal sedacieho nervu

Čo hovorí celostná medicína na tento stav, sprevádzaný nepríjemnou a dlhodobou bolesťou? Ako si môžeme uľaviť a pomôcť?

V tomto prípade sa nejedná vyslovene o ochorenie, ale o degeneratívny syndróm sprevádzaný bolesťou nohy. Bolesť je zvyčajne intenzívna a vystreľuje smerom od spodnej časti chrbta k palcu na nohe. V tomto prípade je postihnutý sedací nerv, ktorý je pôvodcom bolesti.

 

Príčiny ischiasu

Najčastejšou príčinou ischiatickej bolesti je vyskočená alebo zlomená platnička, ktorá pôsobí tlakom na korene sedacieho nervu. Niekedy môže ale ísť o príznak iných ochorení, ako sú kostné výrastky alebo zúženie mozgo - miešneho kanála v driekovej oblasti chrbtice.

 

Príznaky ischiasu

  • Chronická bolesť iba na jednej strane zadku alebo v jednej nohe. Otravná bolesť pri sedení.
  • Pocit páliaceho tepla v nohe, pálenie a tŕpnutie.
  • Tŕpnutie nohy, chodidla a/alebo prstov.
  • Ostrá bolesť obmedzujúca vstávanie zo sedu sa alebo chôdzu.
  • Vystreľujúca bolesť do nohy, často až do chodidla a prstov (v ojedinelých prípadoch bolesť len v chodidle).

 

Stravovanie pri ischiase

Zaraďte do svojho jedálnička predovšetkým potraviny a jedlá, ktoré znižujú bolesť a zlepšujú funkciu nervov:

  • Vitamín C: citrusy, ananás, paradajky, špenát, jahody, kapusta, brokolica, zelená a žltá zelenina
  • Potraviny bohaté na mastné omega3 kyseliny ako sú morské ryby, ľanové semiačka a vlašské orechy.
  • Jedlá bohaté na vitamíny B6, B9, B12: banány, arašidové maslo, paradajková šťava, špenát, sója, slnečnicové semiačka, vlašské orechy, hydina, pšeničné otruby, špargľa, strukoviny, hríby, avokádo, repa, morské ryby, syry, vajíčka a pečienka.
  • Potraviny bohaté na vitamín K: brokolica, špenát, alfalfa, zeleninové oleje a cereálie.
  • Potraviny bohaté na vitamín A: mliečne produkty, mrkva, zelená listová zelenina, oranžovo sfarbené ovocie,
  • Potraviny bohaté na horčík: mliečne produkty, ryby, mäso, morské plody.
  • Jedlá bohaté na draslík: biela fazuľa, zelenina s tmavými listami, zemiaky, marhule, avokádo, hríby, losos a banán.
  • Potraviny bohaté na vlákninu: celozrnné pečivo, hnedá ryža, strukoviny, artičoky, brokolica, jablká, černice, figy, ďatle atď.

 

Zaradenie výživových doplnkov je tiež prospešné, ak nedokážeme prijať dostatok zdraviu prospešných jedál.

Lipozomálny vitamín C alebo Lipozomálny vitamí C + Zinok navyše podporí imunitu.

Kapsuly Naturlig OMEGA -3 a rybí olej NORSK TRAN doplnia omega-3 mastné kyseliny.

Prírodné vitamíny v kvapkách D3 alebo D3+K  tiež obohatia zdravý jedálniček.

Pravidelné dopĺňanie minerálov vám uľahčia Biominerály.

Prírodná vláknina Psyllium zase pomôže navyše upraviť trávenie.

 

Ajurvédsky pohľad na ischias

V ajurvéde sa tento zdravotný problém označuje pojmom Gridhrasi (slovo Gridhra znamená sup). Podľa ajurvédy ide o nerovnováhu v dóši Vata. U dóše Vata rozlišuje ajurvéda 80 rôznych typov neurologických / neurologicko-svalových nerovnovážnych stavov, pričom ischias je jedným z nich.

 

Domáca liečba ischiasu podľa ajurvédy

Masáž

Stuhnuté svaly uvoľníte masírovaním, prestanú tlačiť na ischiatický nerv. Postihnutú, boľavú oblasť masírujte vhodným rastlinným olejom 2-3x denne. Môžete použiť napríklad Detoxikačný masážny olej s mastichou.

Striedanie ľadových a horúcich  obkladov

Striedanie obkladov pomáha zmierniť zápal a uvoľniť bolesť  ischiasu. Teplo uvoľňuje stuhnuté svaly, ktoré môžu tlačiť na ischiatický nerv. Ako teplé obklady použitie nahriaty uterák. Studené obklady môžete pripraviť tak, že použijete ľad zabalený v bavlnenej látke. Jednotlivé obklady striedajte počas 15-20 minút. Opakujte po pár hodinách až do úľavy. Striedanie teplých a studených obkladov ukončite studeným obkladom. Nepoužívajte studené obklady ak  máte problémy s cirkuláciou krvi.

Kurkuma a Cesnak

Kurkuma je silným antioxidantom a má výrazné protizápalové vlastnosti . Znižuje bolesť a zápal nervov. Pridajte jednu čajovú lyžičku kurkumy do 1 pohára mlieka. Môžete pridať aj jednu tyčinku škorice. Nechajte zovrieť, oslaďte medom a pite jeden až dvakrát denne. Podobne ako kurkuma aj cesnak má úžasné protizápalové vlastnosti, ktoré oceníte pri ischiatických bolestiach. Zvýšte používanie cesnaku vo vašej kuchyni.

.

 

Ajurvédske extrakty účinné pri ischiase:

BoswelliaCurcumin:

BsweliaCurcumin je účinná protizápalová kombinácia silného extraktu živice z Boswellie (Shallaki) a silného extraktu z kurkumy (obsah až 95% kurkuminoidov). Okrem efektívnej protizápalovej funkcie pomáha aj pri znižovaní opuchu. Je možné ju užívať aj dlhšie obdobie.

Ashwagandha:

Ashwagandha posilňuje nervovú sústavu, chrbtové svalstvo, väzivá a šľachy. Zmierňuje zápal a podráždenie ischiatického nervu. Ashwagandha výrazne znižuje dóšu Vata. Okrem ischiasu je užitočná aj pri artritíde a zamrznutých ramenách.

Guggul:

Guggul pôsobí proti bolesti ako aj proti zápalu. Pri vážnych a veľmi bolestivých stavoch pohybového aparátu sa často pridáva k už podávanej kombinácii BoswelliaCurcumin.

 

Odporúčanie:

Pre čo najrýchlejšie zlepšenie stavu odporúčame užívať 2 kapsuly 2x denne z Boswellie a Ashwagandhy a 1 kapsulu 2x denne z Gugullipidu. Zvyčajne je potrebné užívať 3 mesiace, úľava by mala prísť po cca 2 týždňoch. Pri nedostatočnom efekte je možné zvýšiť dávkovanie Boswellie na 3x2 kapsuly.

                                

NDE5Y2Ux